Cu Chi en de Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mariëlle Berge - WaarBenJij.nu Cu Chi en de Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mariëlle Berge - WaarBenJij.nu

Cu Chi en de Mekong Delta

Door: Marielle van den Berge

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

26 Oktober 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

De tweede dag in Vietnam bezochten we Cu Chi. De plek met restanten van de beroemde en beruchte tunnels waar de Vietcong zich verborg voor de Amerikanen. Wat was dat indrukwekkend om te zien en wat waren die tunnels smal!

We liepen eerst door het openlucht museum waar ze ons nagemaakte boobytraps lieten zien die de Vietcong gebruikte om zichzelf te beschermen tegen de Amerikanen. Heel slim bedacht maar ook echt cru. Vele Amerikaanse soldaten zijn door de boobytraps omgekomen. Daarnaast had de Vietcong vanuit de tunnels vele kleine openingen in de grond waar ze net met hun hoofd en sniper doorheen pasten. Vanaf de grond schoten ze op de Amerikaanse soldaten waarna ze snel de tunnel weer in gingen om een paar meter verder opnieuw omhoog te komen en te schieten. De Vietcong was de Amerikanen elke keer te snel af. Met geen mogelijkheid lukte het de Amerikanen om de Vietcong, die zich in de tunnels vliegensvlug verplaatste, te  overwinnen. Om de Vietcong toch uit te roeien besloot Amerika om napalmbommen en gif over het land te droppen. Met alle gevolgen van dien. Het moet een verschrikkelijke oorlog zijn geweest waar je nog steeds de effecten van ziet. Het land heeft veel 'unlucky people'. Mensen waarvan het lichaam door het gif niet gegroeid is zoals het hoort en daardoor heel klein zijn, lichaamsdelen missen of vreemd gevormde lichaamsdelen hebben. Allemaal een gevolg van het vele gif. Ook in het land zie je nog kale plekken waar de begroeiing nog niet op gang komt. Ik snap oorlog echt niet.

We hadden allebei de mogelijkheid om vanaf een tankwagen met een machinegeweer schieten. Dat wilden we wel. Ik weet dat het zo is, maar dat dit zelfs vandaag de dag nog gebruikt wordt om mensen neer te schieten, dat is echt ongelofelijk en verschrikkelijk. En daar staan wij dan op een tank, met een machinegeweer, te schieten voor de lol... toch wel dubbel.

Daarna mochten we de tunnels in. Het waren originele tunnels die voor de  toeristen wat breder zijn gemaakt. Geloof me, veel smaller en wij hadden er niet doorheen gekund. Vietnamezen zijn natuurlijk ook wat kleiner dan ons, maar de tunnels zijn echt heel krap. Ongelofelijk dat daar zoveel Vietcongse soldaten leefden.

Nog steeds onder de indruk van onze trip naar de Cu Chi Tunnels vertrokken we de volgende dag voor een tweedaagse trip naar het Mekong Delta gebied. Bij aankomst kregen we wat fruit en een kopje thee. De thee is de Vietnamese manier om je welkom te heten en vrienden te worden. De lokale band trad met eigen gemaakte instrumenten voor ons op met Vietnamese nummers. Dat bracht de stemming er lekker in. We vervolgden onze tour in bootjes en vaarden door de mangrove naar het volgende dorp. Wat een gaaf gezicht is zo'n mangrovebos toch. We stopten in het volgende dorpje waar ze ons lieten zien hoe ze van cocos snoep maakten, incl. een proeverij :-)!! Ze verkochten er ook flessen rum. Maar in de flessen zat niet alleen rum, ook schorpioenen, een slang en andere vieze en enge beesten. Dat alles met het idee dat het goed voor je is. Nou ik pas, iew!

We vaarden over de Mekong Delta door naar een van de eilanden waar we gingen lunchen. Na de lunch stapten we weer de boot in om terug te gaan naar het vaste land. Daar brachten we een bezoek aan een tempel met meerdere boeddha's waaronder Happy Boeddha. Alleen van z'n gezicht werden we al happy.

Daarna reden we naar Can Tho waar we de nacht doorbrachten. Niet zonder goed gevulde maag uiteraard. Met een groep mensen van de bus bestelden we verschillende Vietnamese maaltijden om te proeven. Gezellig en lekker!

De volgende dag vertrokken we in de vroege ochtend per boot naar de  floating market van Can Tho. Deze markt is niet zo toeristisch als die in Thailand. Vele grote boten met verse groenten en fruit en kleine bootjes die het kochten. Een spectakel om te zien. Vele van die kleine bootjes haakten zich ook vast aan onze boot om hun spullen te verkopen. 'COCONUT, BANANA, COCA COLA'. De eerste die dat doet is cool. Daarna wordt het een beetje irritant. Maar geef ze is ongelijk. Ik zou hetzelfde doen als ik hun was.

We vaarden door naar een eiland waar ons een heerlijke lunch stond te wachten: rat en kikker. Stoer als wij zijn gingen we dat natuurlijk proeven. Athans, dat was het plan.. zodra ik een volledige rat en kikker op de bbq zag liggen haakte ik af.. bah!!!! In plaats daarvan genoten we van een fruitproeverij. Is nog gezonder ook :-). Voor het eerst een groene sinaasappel op!

Na de lunch stapten we op de fiets voor een rondje over het eiland. Daar stopten we bij een bijzondere boom die vroeger diende als beschermplek. Nu stond er een altaar en zagen we hoe een kip geofferd werd.

Op de terugweg naar Can Tho meerden we nog aan bij een noodlesfabriek waar we stap voor stap zagen hoe ze de noodles maken. Tof!!
Daarna stapten we op de bus terug naar Ho Chi Minh. Inmiddels hadden we een groep vrienden in de bus waar we gezellig mee lunchte en ook 's avonds nog mee op pad gingen.

Hierna nog één dag HCMC en dan naar Mui Ne.

• 05 November 2014 - 18:25

Ellen, Jongerenwerk Harlingen:

Fantastische verhalen, mooie beelden, wat een avontuur! Heel veel plezier! Groetjes Ellen