Eerste indruk Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mariëlle Berge - WaarBenJij.nu Eerste indruk Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mariëlle Berge - WaarBenJij.nu

Eerste indruk Vietnam

Door: Marielle van den Berge

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

23 Oktober 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

In Ho Chi Minh City aangekomen staat een taxichauffeur ons al op te wachten. We pinnen snel nog even 2.000.000 Vietnamese Dong en stappen in. Onderweg naar het hotel kijken we onze ogen uit. Overal klinkt veelvuldig getoeter van de tig scooters, motoren, auto's en fietsers die zigzaggend over de weg rijden. De chauffeur zigzagt overal op zijn gemak doorheen, toetert lekker mee en snijdt andere weggebruikers af om op zijn/onze bestemming te komen. Waar in ons land één of twee mensen op een scooter/motor zitten, zie je hier soms vier tot vijf mensen, van baby's tot ouderen. Als het kan hebben ze dan ook nog de hond op schoot. En dat alles terwijl ze ondertussen een telefoontje plegen. Toch lijkt het allemaal goed te gaan en vindt iedereen zijn/haar weg zonder elkaar te scheppen. Bizar!

In het hotel worden we hartelijk ontvangen door de receptionist. Onze kamer is zeer luxe voor de prijs die we er voor betalen(11 euro per nacht). We zitten vlak bij het centrum en gaan dan ook meteen op onderzoek uit. Overal knippert de ledverlichting van de vele winkeltjes, restaurantjes en massagesalons en krioelt het van de mensen en scooters/motoren. We kijken nog steeds onze ogen uit terwijl we meerdere keren worden opgeschrikt door een claxon, een teken dat we opzij moeten. Wat een ervaring!

Het is al avond en we hebben nog niks gegeten. Aan restaurantjes/ eetstandjes geen gebrek in Ho Chi Minh, dus we hebben keuze genoeg. We nemen plaats in een druk etenstentje in de Bùi Viên. Er zitten veel Vietnamezen, maar ook toeristen, dus dat moet goed zijn. We zitten op twee lage keukenkrukjes en bestellen Vietnamese hapjes van de BBQ. Terwijl we wachten op ons eten haalt de kok tot drie keer toe de BBQ van de straat af en rent er in een sneltreinvaart mee naar binnen. Vervolgens rijdt er een soort gekantelde vuilnisbak langs, wat later politie blijkt te zijn. Illegaal wellicht? Hoe dan ook, het eten en drinken heerlijk. En dat voor maar 2 euro per persoon. Wauw, alles kan in Vietnam!

Na het eten lopen we nog even naar de Night Market. De Night Market is echter alleen een Day market en blijkt al dicht te zijn. We sluiten onze eerste avond dus maar af met een lekkere cocktail in cafe Allez Boo. Daar raken we in gesprek met een van de bedienden. Een Vietnamese jongen die studeert in Ho Chi Minh City en in het cafe werkt om wat geld te verdienen. Hij geeft ons allerlei tips over plekken waar we moeten zijn. Het valt ons op dat de Vietnamezen tot nu toe erg aardig, behulpzaam en geïnteresseerd zijn en dat ze ook graag vertellen over hun land. Leuk!

Voldaan en blij dat we uiteindelijk goed en wel, zonder nog meer probleemPJES, in Ho Chi Minh zijn aangekomen gaan we terug naar ons hotel voor de eerste overnachting. Can't wait for the rest!

• 02 November 2014 - 08:01

Anneke:

Leuk om vanuit NL reis weer mee te beleven! Waren jullie niet moe na zo'n hectische start en een latere vlucht? Het klinkt allemaal super relaxt.

• 02 November 2014 - 14:13

Sipko:

Klinkt allemaal weer top. Ik mag komende week weer een weekje in de Ardennen surviven. Met 12 Graden in storm en regen hangen aan een draadje over een ravijn. Toch lijkt het me dat veiliger dan op de scooter door Ho Chi Min. Ik hoop dat je weer een hoop leuke mensen tegen komt.